GAZETKA SZKOLNA wydawana w GIMNAZJUM nr 3 w LUBLINIE im. prof. Mieczysława A. Krąpca OP przez KOŁO DZIENNIKARSKIE pod kierunkiem pani EWY KOŻUSZEK.

Aktualności

środa, 08 czerwca 2016

   „ Jeśli boisz się czegoś się czegoś, wiedz, że przyczyna twego strachu tkwi nie poza tobą, lecz w tobie.”                           Lew Tołstoj

      W ciągu naszego życia pojawia się wiele sytuacji stwarzających zagrożenie. Każdy z nas zna uczucie strachu. Według definicji ze słownika języka polskiego strach to niepokój wywołany przez grożące niebezpieczeństwo lub przez rzecz nieznaną, która wydaje się groźna.

      W utworze „ Śmierć urzędnika” Antoniego Czechowa główna postać, Iwan Dymitrycz Czerwiakow, jest słaby psychicznie. Podczas operetki bohater kicha na dyrektora departamentu komunikacji. Iwan, przestraszony sytuacją, zaczyna przepraszać. W jego umyśle rodzą się wyimaginowane scenariusze. Ogarnia go strach przed utratą pracy. Dwukrotnie przychodzi do miejsca pracy dyrektora z przeprosinami. W końcu zostaje wyrzucony przez doprowadzonego do złości dygnitarza. Urzędnik tak dramatyczną sytuację kreuje we własnej wyobraźni. Przestraszony, że dyrektor mu nie wybaczył umiera w wielkim strachu.

    Warto również zauważyć uczucia głównego bohatera powieści „Mały Książę”, który odczuwa w sobie strach, że nie podoła opiece nad kapryśną Różą. Myśli, że jest za młody. Obawia się samotności. W wyniku przeżyć na planecie Ziemia dokonuje się w nim wewnętrzna przemiana. Wyzbywa się strachu, który tkwił w nim. Udowadnia, że można pozbyć się lęku, który rodzi się nie w otaczającej nas rzeczywistości, lecz w naszym własnym umyśle.

       Pragnę zwrócić także uwagę na fobie. Niektóre z nich wydają się nierealne, ale istnieją naprawdę, np.:  eufobia – strach przed dobrymi nowinami, abemarofobia - chorobliwa obawa, że podczas podróży przegapi się swój przystanek lub stację, acerofobia - strach przed cierpkim (kwaśnym) smakiem, aestafobia - strach przed latem, melofobia - strach przed muzyką, itp. Leczenie fobii zależy od nasilenia. Na początku można zacząć samodzielnie, ale jeśli fobia jest poważna i wywołuje ataki paniki, to należy szukać wsparcia u terapeuty.

     Podsumowując, strach daje o sobie znać w sytuacjach niezwiązanych z rzeczywistym zagrożeniem. Bardzo często boimy się błahych rzeczy, które w naszym umyśle urastają do olbrzymich rozmiarów. Uważam, że przytoczone argumenty pozwalają w pełni zgodzić się ze stwierdzeniem Lwa Tołstoja: „Jeśli boisz się czegoś, wiedz, że przyczyna twego strachu tkwi nie poza tobą, lecz w tobie”.

Barbara Słomka klasa IIA

00:36, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 23 maja 2016

Spełnieniem moich największych marzeń byłby wieczny pokój na świecie. Jestem świadoma tego, że ludzie cierpią nawet z powodu niewinnej kłótni, a co dopiero z powodu wojny. Chciałabym, aby złe czyny nie przechodziły ludziom przez myśl, abyśmy nie umierali, nie cierpieli fizycznie ani psychicznie, odczuwali tylko pozytywne emocje i prawdziwą więź z ludźmi wokół siebie. Pragnę, abyśmy nie zatracili naszych różnic, abyśmy zaczęli je szanować i doceniać.

Zdaję sobie sprawę z tego, że to prawie nieosiągalne. Wiem, jak jest: wojny, brak wzajemnego szacunku i zaufania, choroby, śmierć, kłótnie i nienawiść zdecydowanie przeważają w naszej codzienności.

Jednak zdarza się czasem, że dotyka nas dobro lub dajemy z siebie coś dobrego dla innych. To jest moja nadzieja. To moja wymarzona przyszłość.

Nawet jeśli nie dostanę od innych zbyt wiele ciepła, chcę dać go z siebie jak najwięcej, ponieważ wiem, jak ciężka jest rzeczywistość. Chcę pomóc innym ją pokolorować. Dać nadzieję. Dać wiarę w ludzi. Dać wiarę w poprawę i lepszą przyszłość.

Julia Sadurska klasa IC

21:21, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
środa, 02 marca 2016

„Gramatyka jest zbiorem uwag nad mową ustną i pisaną, podającą do tego sposoby, aby się ludzie jak najjaśniej między sobą rozumieli”.                                                                                                                                                                         ks. Onufry Kopczyński, 1778

29 lutego 2015 roku (w poniedziałek) obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. W ramach tegorocznych obchodów, zorganizowanych przez polonistki: p. Iwonę Kozak, p. Ewę Kożuszek i p. Annę Widerską, o godz. 10.30 w sali nr 10, odbył się finał (II etap) wewnątrzszkolnego konkursu gramatycznego„Gramatyka da się lubić”.

Do konkursu przystąpiło 30 uczestników, uczniów klas I – III  naszego gimnazjum, wyłonionych w pierwszym etapie konkursu. Jury, po sprawdzeniu wszystkich prac postanowiło przyznać nagrody:

  • I NAGRODA (ex aequo) Piotr Lisiak (klasa Ia), Sylwia Buss (klasa IIc), Aneta Redner(klasa IIIa)
  • II NAGRODA (ex aequo) Olga Falkiewicz (klasa Ia), Natalia Szpaczyńska (klasa IIb), Justyna Osińska (klasa IIIa)
  • III NAGRODA (ex aequo) Rafał Pańpuch (klasa Ib), Anna Marek (klasa IIb), Weronika Budzyńska (klasa IIIa)

Jury dziękuje wszystkim uczestnikom za udziałw konkursie oraz gratuluje laureatom, dla których przewidziane są dyplomy i nagrody rzeczowe.

Cele konkursu:

  • upowszechnianie wiedzy z gramatyki języka polskiego
  • promowanie uczniów o zdolnościach humanistycznych
  • rozwijanie uzdolnień humanistycznych
  • ukazanie aktywności intelektualnej jako źródła osobistej satysfakcji

 

Zdjęcia z konkursu można obejrzeć na fanpage Koła Dziennikarskiego na Facebooku.  

21:27, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 24 stycznia 2016

19 stycznia 2016 członkowie Samorządu Uczniowskiego, wraz z jedną z opiekunek – Panią Małgorzatą Fajgielską – uczestniczyli w warsztatach wolontariackich w Centrum Wolontariatu w Lublinie. Tematem przewodnim był… MADAGASKAR.

Na początek panie prowadzące zaproponowały, abyśmy zrobili sobie wizytówki, a później każdy uczestnik dostał piłeczkę, na której mieliśmy za zadanie napisać to, co nas wyróżnia od innych. Następnie głos zabrała pani Monika, która na Madagaskarze spędziła 3 miesiące, pracując tam jako wolontariuszka. Pokazała nam prezentację multimedialną, utworzoną ze zdjęć zrobionych podczas pobytu na wyspie.

Wyruszyliśmy w wirtualną podróż po pięciu miastach. Na początku znaleźliśmy się w stolicy Antananarywy. Pani Monika pomagała tam dzieciom z ubogich rodzin w nauce oraz odmalowywała szkołę, aby można było się tam uczyć. Opowiedziała nam także, jakie są tam warunki życia, strefy klimatyczne, język, waluta, jedzenie, fauna i flora.

Madagaskar to czwarta co do wielkości wyspa na świecie, uważana przez jednych za„Czerwoną Wyspę” ze względu za barwę tutejszych gleb, przez innych za „Wyspę Lemurów”, bowiem daje schronienie ponad 50 różnym gatunkom tych stworzeń. Na wyspie żyje też wiele innych zwierząt m.in. papugi, nietoperze, kameleony, lamy itp. Żyją tam też krowy Zebu, bardzo poważane i czczone przez tamtejszych mieszkańców, podobnie jak to się dzieje w Indiach, gdzie noszą miano „świętych krów”.

Mieszkańcy to Malgasze. Są bardzo mili, serdeczni, otwarci i chętnie służą pomocą. Posługują się głównie językiem malgaskim. Obok niego na wyspie powszechny jest również francuski. Walutą Madagaskarczyków jest ariar. 1000 Ar = 1,6 zł. Na nominale 500 ariarów znajduje się właśnie krowa.

Madagaskar to kraj rolniczy, obok ryżu, który jest postawą kuchni, uprawia się owoce: papaje, mango, banany, limonki, liczi, owoce baobabu i wiele innych. Rośnie tam również wanilia (otrzymaliśmy laskę do powąchania) oraz drzewo ylang – ylang, z kwiatów którego produkuje się esencję zapachową – składnik perfum.

Wszystko to było bardzo ciekawe i bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w tych warsztatach. Dzięki nim dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy o Madagaskarze, co było naprawdę frapujące i rozwijające.

Dominika Supryn klasa II a

23:39, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
piątek, 20 listopada 2015

     Kiedy dowiedziałem się, że następną lekturą, omawianą na lekcjach języka polskiego będzie ''Pan Tadeusz'' Adama Mickiewicza, byłem zniesmaczony. Nie znałem książki, ale coś mi mówiło, że będzie długa i męcząca. Na szczęście myliłem się.

   Rozpocząłem czytać stosunkowo późno, gdyż około dwa tygodnie przed rozpoczęciem jej omawiania. Wstęp był dziwny i nietypowy, jakby chciał czytelnikowi przekazać, że nie będzie lekko. Jednak teraz, już po przeczytaniu całej książki mogę stwierdzić, że była niesamowita. Trzeba samemu przeczytać, by poczuć klimat dziewiętnastowiecznej Polski: spotkać się z Jackiem Soplicą, porozmawiać z Gerwazym, zachwycić się urodą Zosi i poflirtować z Telimeną. Humorystyczne potyczki bohaterów, czy drobne, szybko zażegnywane kłótnie, dają obraz wyidealizowanego świata, rodem z baśni, dającego nam ogrom intensywnych doznań. Sielankowe opisy przyrody powodują zaś, że czujemy jakbyśmy byli na łące w Soplicowie i oglądali opisywany zachód lub wschód słońca.

  „Pan Tadeusz” do chyba najciekawsza lektura, jaką miałem okazję przeczytać. Cenię ją za fenomenalne przedstawienie ówczesnej sytuacji politycznej Polski i za całą prawdę o tamtym okresie. Uważam, że każdy Polak powinien przeczytać ten utwór, ponieważ jest to dzieło stworzone dla naszego narodu, opisujące naszą historię i przełomowe momenty mające znaczenie dla naszego kraju.                                                                                                                                                                                                                        Aleksander Wilkołek, klasa II B  

09:34, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 19 października 2015

Wielu ludzi uważa, że jesteśmy otwarci na zmiany. Na jakie? Jeżeli chodzi o nowy automat ze słodyczami w szkole, oczywiście! Natomiast, gdy mamy zaufać drugiej osobie... Rzecz jasna, do pewnego wieku rodzice muszą czuwać nad dziećmi. To też jest nam potrzebne: ciepło, dom. Zaufanie.

Mówię o zmianach i zaufaniu. Myślę, że są ze sobą powiązane: bez zaufania nie moglibyśmy pozwolić innym na zmiany, bez zmian nie umielibyśmy ufać. Ale zauważcie: dzieci są ufne. W dzieciństwie wielu z nas wsiadłoby do samochodu nieznajomego. A teraz? Wpojono nam, że niektórym ludziom nie wolno ufać. Nieznajomym, młodszemu bratu. Gdybyśmy nadal ufali nieznajomym, szczęście mielibyśmy, gdybyśmy nie skończyli w zawiązanym worku na brzegu Wisły. Tak. TAK. Nie zawsze warto ufać. Nie uważajmy jednak, że w każdym przypadku zaufanie jest złe. Warto pozwolić wystąpić przyjacielowi w talent show. Dobrze byłoby pozwolić mu odkryć nową pasję. Zmiany. Wszędzie pełno zmian. MY się zmieniamy. Może jutro okaże się, że najlepsza przyjaciółka chce zostać człowiekiem, który dokonuje sekcji zwłok? Myślę, że warto spróbować ich zrozumieć, dopingować do zmiany. Do spełnienia marzeń. Może...

Ktoś z Was pewnie ma niecodzienne marzenie, które spełniłoby się dzięki przychylności ze strony bliskich. Ja miałam kiedyś marzenie,  które spłynęło po grubej ścianie zamknięcia i nietolerancji ludzkich serc. Chciałam mieć różową perukę i soczewki, ubranie w zupełnie innym stylu. Ale nie musi przecież chodzić o wygląd. PODKREŚLMY SWOJĄ INDYWIDUALNOŚĆ! NIE BÓJMY SIĘ POKAZAĆ, KIM JESTEŚMY!!! Otwórzmy się na ludzi! Trudno zwlec się z kanapy i pomóc przyjacielowi w zrealizowaniu marzenia, wiem. Ale to NASZE marzenia, musimy pozwolić im rozkwitać!! W ten sposób może ktoś z nas będzie kimś dobrym, wielkim, może uratuje wiele istnień! W tak wielkich sprawach musimy rozpocząć od zmiany NAS SAMYCH! Będzie trudno. Wiele razy będzie źle, będziemy gotowi zrezygnować. Ale jesteśmy silni. Jesteśmy tacy sami, choć tak różni. Każdy z nas ma marzenia, każdy do czegoś dąży! Wszyscy. Wszyscy wiemy o czymś innym, każda osoba  pomogła innym TAK WIELE RAZY! Warto się radzić, nawet tych najmniej widocznych! WARTO RADZIĆ!

Może to Ty przyczynisz się do powstania czegoś pięknego?! A być może, już to robisz...

Julia Sadurska klasa IC

19:51, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 11 października 2015

W dniach  6 i 7 października 2015 r. w Gimnazjum Nr 11 przy ul. Radości 13 w Lublinie został przeprowadzony program profilaktyczny dla młodzieży pt.: „Archipelag Skarbów”. W warsztatach uczestniczyli nauczyciele i uczniowie klas drugich Gimnazjum Nr 3 oraz Gimnazjum Nr 11 w Lublinie.

Program „Archipelag Skarbów” prowadzony był przez ekipę realizatorów, którzy przekazali młodzieży wiedzę o miłości, seksualności i relacjach opartych na wzajemnym szacunku. Trenerzy omawiali także problemy dotyczące  rozpowszechniania pornografii oraz mechanizmy powodujące uzależnienie od alkoholu i narkotyków. W programie wygłoszono wykłady oraz przedstawiono prezentacje multimedialne. Były też krótkie scenki, do których zgłaszali się ochotnicy nagradzani za aktywny udział brawami i nagrodami.                                        

Podczas pierwszego dnia warsztatów młodzież zamieniła się w poszukiwaczy skarbów. Poszukiwania uświadomiły, że każdy posiada w sobie intensywne uczucia. Dla lepszego zobrazowania można je podzielić na trzy „tygrysy”: złości i gniewu, seksualności oraz zakochania. „Tygrysy” nie mogą zapanować nad człowiekiem. Należy oswoić je tak, aby przejąć nad nimi władzę. Oswojenie „tygrysów” nie będzie możliwe, jeśli w życiu zagości alkohol i narkotyki. Młodzież dowiedziała się także, że człowiek składa się ze sfery cielesnej, uczuciowej, duchowej, więzi z innymi ludźmi oraz rozumu. Przedstawione zostały sytuacje, które pokazały że mimo nacisków ze strony kolegów, zawsze należy postępować rozsądnie, a podejmowanie słusznych decyzji wpływa na dalsze szczęśliwe życie. Należy trenować własną siłę charakteru i pamiętać, że tylko trening czyni mistrza.              

Drugiego dnia zajęć omawiane były zagadnienia związane ze współżyciem seksualnym. Wyraźnie ukazano złe konsekwencje psychiczne i zdrowotne wczesnych kontaktów seksualnych. Przekazano informacje, że w miłości ważna jest mądrość, szacunek, to co duchowe, a nie tylko ciało. Przedstawiono wiedzę na temat wpływu  alkoholu i narkotyków na niewłaściwe relacje między ludźmi oraz na życiowe tragedie. Podjęto też problem agresywnych zachowań, szczególnie w relacjach między chłopcami i dziewczętami. Istotną częścią warsztatów były treningi asertywności, podczas których uczono przeciwstawiania się presji rówieśników.                                                                                                              

Według mnie program „Archipelag Skarbów” powinien być szeroko rozpowszechniany, ponieważ uczy młodzież mądrego i zdrowego stylu życia. Ukazuje potrzebę trenowania umiejętności ważnych w relacjach z innymi. Umacnia przekonanie, że z kontaktami seksualnymi warto poczekać. Daje wskazówki jak unikać alkoholu, narkotyków, przemocy, pornografii. Moim zdaniem tak przydatnych, a zarazem interesujących lekcji informacyjnych powinno być znacznie więcej.

Zdjęcia z warsztatow można obejrzeć na fanpage'u Koła Dziennikarskiego na Facebooku.

Barbara Słomka kl. II „A”

22:47, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 22 września 2015

16 września 2015 r. uczniowie klasy 2C, pod opieką p. Ewy Kożuszek, udali się do Centrum Rozwoju i Aktywizacji Seniorów na montaż słowno-muzyczny, poświęcony patriotyzmowi i ważnym wydarzeniom w historii Polski.

Podczas występu seniorzy recytowali wiersze o tematyce patriotycznej i śpiewali pieśni. W czasie występu cała moja klasa była bardzo poruszona. Zarówno recytacje, jak i pieśni prezentowane były z głębi serca. W wystąpieniu seniorów było widać wiele emocji i zapału.

Myślę, że młodsze pokolenie powinno uczyć się patriotyzmu właśnie od nich.

Zdjęcia ze spotkania można obejrzeć na stronie KOŁA DZIENNIKARSKIEGO na Facebooku.

Wiktoria Kamińska, klasa II c

21:52, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 14 września 2015

3 września 2015 wraz z grupą uczniów, pod opieką pani Ewy Kożuszek, udaliśmy się do lubelskiego Ratusza. Celem wycieczki była lekcja wychowania obywatelskiego w terenie, czyli uczestnictwo w sesji Rady Miasta Lublin. Obrady odbywały się w sali im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Prymasa Polski.

Spotkaliśmy tam wiele znanych osób (radnych, posłów, dyrektorów wydziałów UM itp.) oraz prezydenta Miasta Lublin i jego zastępców.

Podczas obrad dyskutowano na temat uchwał, dotyczących ważnych projektów dla miasta. Jednym z nich jest budowa sali gimnastycznej dla naszego gimnazjum. Jak wiadomo, nasza szkoła korzysta z obiektów sportowych szkoły podstawowej, co jest dużym utrudnieniem dla funkcjonowania obu szkół.

Podczas oczekiwania na dyskusję o naszym projekcje, w sali obrad pojawiła się Telewizja Polsat oraz reporterzy Radia Lublin i RMF. Pani Ewa Kożuszek została poroszona o kilka słów do mikrofonu. Jej wypowiedź można było usłyszeć jeszcze tego samego dnia na antenie Radia Lublin.

Z dużym zainteresowaniem przysłuchiwaliśmy się obradom, aż rozpoczęła się dyskusja nad projektem budowy naszej sali gimnastycznej. Uchwałę zgłosiła grupa posłów, której leży na sercu dobro uczniów naszego osiedla. W końcu zarządzono głosowanie. W napięciu oczekiwaliśmy na jego efekty. Wszyscy radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali budowę sali gimnastycznej dla naszej szkoły. Gdy podano wyniki, w sali  rozległy się gromkie brawa. Tak uczniowie, rodzice oraz zgromadzeni podczas obrad mieszkańcy dzielnicy, cieszyli się z decyzji radnych.

Po głosowaniu, zadowoleni i przepełnieni emocjami, wróciliśmy do szkoły na lekcje, by podzielić się z innymi swoimi wrażeniami. Wszyscy byliśmy zadowoleni z faktu, iż gimnazjum, do którego uczęszczamy, będzie miało własne obiekty sportowe.

Trzeba przyznać, że było to bardzo ciekawe doświadczenie, w którym ja, moi koledzy i koleżanki, chętnie uczestniczyliśmy, mając poczucie ważności wspólnego interesu.

 Wiki Czajka kl. II A

10:01, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 10 września 2015

  Tegoroczne wakacje spędziłam wyjątkowo. Po raz pierwszy uczestniczyłam w pieszej pielgrzymce na Jasną Górę do Częstochowy. Byłam w III grupie pielgrzymów. Z Lublina wyruszyliśmy 3 sierpnia, a do celu dotarliśmy po 11 dniach marszu. 

  Był to dla mnie czas niesamowitych przeżyć. Spotkałam wielu przyjaciół i znajomych. Poznałam nowych, wspaniałych ludzi. Wszyscy wokół byli dla siebie prawdziwymi siostrami i braćmi, bezinteresownie dzielącymi się dobrocią. Najważniejsza była właśnie ta ogromna wspólnota oraz spontaniczna radość. Dla Boga chcieliśmy modlić się, tańczyć i śpiewać. Jednocześnie pielgrzymka okazała się dla mnie czasem zmierzenia się ze słabościami. Podczas marszu sprawdziłam swoją wytrzymałość na trudy. Tego roku pogoda nam nie sprzyjała. Z nieba lał się dokuczliwy żar. Były chwile zmęczenia, obolałe nogi i kilka pęcherzy, ale to wszystko się nie liczyło. Nie było ważne, w porównaniu z radością, która wypełniała nas po dotarciu do celu. Stojąc przed obrazem Matki Boskiej, mówiliśmy swoje intencje - to było niesamowite przeżycie dostarczające wielu emocji i szczęścia.

 Po pielgrzymce, 17 sierpnia, pojechałam, wraz z członkami Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, do Krynicy Zdroju. To przepiękna miejscowość określana mianem „Perły polskich uzdrowisk”. Położona jest w Beskidzie Sądeckim, w malowniczych dolinach czterech potoków: Kryniczanki, Palenicy, Słotwinki oraz Czarnego. Wędrując po szlakach, podziwiałam zapierające dech w piersiach górskie widoki. Bardzo spodobał mi się urokliwy Park Zdrojowy na szczycie Góry Parkowej. Doznałam wielu niesamowitych wrażeń, wjeżdżając kolejką gondolową na Jaworzynę Krynicką.

   Moje wakacje były bardzo udane, pełne niezapomnianych przeżyć. Bardzo miło spędziłam czas z rodziną i przyjaciółmi. Poznałam nowe, wspaniałe osoby oraz zwiedziłam wiele ciekawych miejsc.

Barbara Słomka kl. 2A

09:09, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
środa, 24 czerwca 2015

Gratulujemy Kindze Majewskiej z klasy III B oraz

Weronice Studzińskiej z klasy III D

za 100% z egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego

oraz Kacprowi Patykowi z klasy III D 

za 100% z egzaminu gimnazjalnego z matematyki!

W maju 2015 roku w odbył się KONKURS LITERACKI dla wszystkich uczniów klas pierwszych naszego gimnazjum pt. „MOJA PRZYGODA ZE ŚREDNIOWIECZEM” na opowiadanie inspirowane okresem średniowiecza.

Celem konkursu było rozbudzanie zainteresowania okresem średniowiecza, upowszechnianie wiadomości o tej epoce, promowanie umiejętności uczniów i rozwijanie talentów literackich.

Opowiadanie winno nawiązywać do realiów epoki, mieć tytuł i zawierać dialogi. Mile widziane były opisy: postaci, sytuacji, przedmiotów, miejsca itp. oraz próby stylizacji językowej.

Spośród 50 prac konkursowych, do finału zostało wybranych 17 opowiadań, wśród których JURY, pod kierunkiem p. Ewy Kożuszek, przyznało 7 nagród i 10 wyróżnień.

I NAGRODA ex aequo: Katarzyna Księżopolska (1a), Barbara Słomka (1a)

II NAGRODA ex aequo: Sylwia Buss (1c), Wiktoria Czajka (1a)

III NAGRODA ex aequo: Martyna Hałas (1c), Wiktoria Kamińska (1c), Agnieszka Teterycz (1b)

WYRÓŻNIENIA: Kacper Ausz (1a), Karolina Flor (1c), Natalia Goljanek (1a), Sandra Kosik (1c), Aleksandra Księżopolska (1a), Filip Ptasiński (1b), Dominika Supryn (1a), Grzegorz Teperek (1a), Aleksandra Wojtysiak (1c), Patrycja Znajomska (1a).

Jury dziękuje uczestnikom konkursu i gratuluje zwycięzcom. 

W zakładce OKIEM UCZNIA można poczytać nagrodzone prace.

Ewa Kożuszek

piątek, 12 czerwca 2015

W maju 2015 roku w naszej szkole, odbył się konkurs poetycki dla uczniów na utwór liryczny w dowolnej formie, inspirowany osobą patrona szkoły, prof. Mieczysława A. Krąpca OP.

Konkurs nosił nazwę POEZJA DLA PATRONA i cieszył się dużą popularnością wśród uczniów, a koordynatorkami były: p. Ewa Kożuszek oraz p. Anna Reszka – Kozak.

Prace, będące wynikiem wyłącznej, osobistej twórczości autorów, pisane były w języku polskim, choć wpłynęło kilka prac w języku angielskim oraz jedna w języku greckim.

 Celem konkursu było:

  • podzielnie się własnymi wrażeniami, emocjami i przeżyciami związanymi z osobą patrona
  • rozbudzanie zainteresowania osobowością i życiem patrona
  • upowszechnienie informacji na temat życia i twórczości patrona
  • poznawanie i zgłębianie nauczania wielkiego wychowawcy
  • upowszechnienie wartości propagowanych przez patrona
  • promowanie umiejętności uczniów, rozwijanie talentów 

Jury (w tym dwie czteroosobowe komisje uczniowskie: z klasy I a oraz z klasy III d), pod przewodnictwem p. Ewy Kożuszek, po przeczytaniu 69 prac, postanowiło przyznać 9 nagród i 23 wyróżnienia.

I NAGRODA ex aequo: Jakub Drela (3b),  Kacper Patyk (3d), Agnieszka Teterycz (1b) 

II NAGRODA ex aequo: Martyna Hałas (1c), Oliwia Strycharz (1c), Natalia Szpaczyńska (1b)

III NAGRODA ex aequo: Łukasz Beczek (3d), Natalia Goljanek (1a), Weronika Studzińska (3d)

WYRÓŻNIENIA: Michał Antosik (1a), Wiktoria Czajka (1a), Katarzyna Księżopolska (1a), Sylwia Łysiak (1a), Barbara Słomka (1a), Dominika Supryn (1a), Zuzanna Tarnowska (1a), Grzegorz Teperek (1a), Łukasz Jakóbczak (1b), Patryk Kalamarz (1b), Patrycja Znajomska (1b), Laura Bogusz (1c), Sylwia Buss (1c), Karolina Flor (1c), Wiktoria Kamińska (1c), Oliwia Kwiatkowska (1c), Daria Okoń (1c), Julia Szelest (1c), Aleksandra Wojtysiak (1c), Magdalena Grzywaczewska (3d), Emilia Grygiel (3d), Adrian Fus (3d), Magdalena Mituła (3d).

Członkowie komisji stwierdzili, że poziom konkursu był wyrównany i należy zwrócić uwagę na osobiste refleksje autorów inspirowane osobą patrona oraz podkreślić pomysłowość i kreatywność młodych twórców, ciekawe ujęcie tematu oraz zwrócenie uwagi na szczegóły z życia patrona.

Jury dziękuje wszystkim uczestnikom konkursu i serdecznie gratuluje LAUREATOM.

Ukazał się tomik pokonkursowy, opracowany przez p. Ewę Kożuszek, zawierający imiona i nazwiska wszystkich uczestników konkursu, wiersze nagrodzone w konkursie poetyckim POEZJA DLA PATRONA, a także utwory wyróżnione i dostrzeżone przez jury.

Ewa Kożuszek

niedziela, 07 czerwca 2015

Co sądzę o myśli Bernarda Shawa - „Ideały są jak gwiazdy, jeśli nawet nie możemy ich osiągnąć, to należy się według nich orientować"?
Człowiek w swoim życiu potrzebuje idei, które nadają sens jego działaniu. Słowa Bernarda Shawa mówią o tym, jak bardzo ideały są człowiekowi potrzebne. Nawet jeśli nie uda się nam nigdy z nimi zrównać, to mogą wyznaczyć naszemu życiu drogę oraz sprawić, że będziemy dążyć do doskonałości, nieustannie pracując nad sobą. Spoglądanie w gwiazdy zawsze sprzyjało marzeniom, snuciu planów i fantazji. Z drugiej strony gwiazdy, dzięki swym układom na niebie, pomagały żeglarzom i podróżnikom orientować się w stronach świata oraz umożliwiały odnalezienie właściwej drogi. Podobnie jest z osobami wyrażającymi swoim życiem pewne ideały. W wielu dziedzinach można wskazać ludzi, którzy osiągnęli sukces dzięki swoim marzeniom i poprzez swoją postawę życiową są godni naśladowania. 

Jedną z dziedzin życia, w której ideały są źródłem sukcesów, jest sport, zarówno wyczynowy, jak i rekreacyjny. Zwycięstwa piłkarzy, lekkoatletów, czy kolarzy, nie byłyby możliwe, gdyby nie kierowali się  ideami sprzyjającymi uczciwej rywalizacji. Niektórzy z nich, ciężko pracujący na swoje wyniki, stają się wzorami do naśladowania. Dzięki takim osobom jak Justyna Kowalczyk, Kamil Stoch czy Robert Lewandowski, wiele osób zaczęło uprawiać sport i marzyć o olimpijskich medalach oraz mistrzowskich pucharach. Być może ktoś z młodego pokolenia, kto zainteresował się sportem, zafascynowany sławą naszych sportowców, również stanie na podium za kilka lat. I nawet jeśli nie uda się to każdemu, uprawianie sporu ma wiele korzyści - gwarantuje zdrowie i ładną sylwetkę, uczy dyscypliny, pracy nad sobą oraz zdrowej rywalizacji. Przede wszystkim idea sportu pomaga uwierzyć w siebie i w swoje możliwości.

Ideałem, który pociąga młodych ludzi, może być sława związana z aktorstwem. Wiele osób chciałoby podzielić los gwiazd i wstępować w światowych produkcjach filmowych, grać u najlepszych reżyserów, zdobywać nagrody na festiwalach i udzielać wywiadów. Aby zostać aktorem, niezbędny jest talent oraz lata ciężkiej pracy i nauki. Niestety, tak jak w przypadku sportowców, nie każdy może liczyć na sukces, trzeba mieć dużo szczęścia, by zrobić zawrotną karierę w tej dziedzinie. Jednak zawód aktora, nawet jeśli nie jest się twarzą z pierwszych stron gazet, może być zajęciem ciekawym. Zrealizowanie marzeń o byciu aktorem pozwala przysparzać widzom nie tylko rozrywki, ale umożliwia także przekazywanie rzeczy ważnych np. związanych z istotnymi wartościami czy naszą historią.

Dla niektórych osób ważną ideą, którą chcieliby kierować się w życiu, jest potrzeba niesienia pomocy innym ludziom. W tej dziedzinie również moglibyśmy znaleźć wiele osób godnych naśladowania, które pokazują, że ideał ten może stać się sposobem na życie. Przykładem może być Matka Teresa z Kalkuty, która całe swoje życie poświęciła pomocy chorym, ubogim oraz sierotom. Za swoją działalność otrzymała Pokojową Nagrodą Nobla, a przez Kościół Katolicki została uznana za błogosławioną. Współcześnie wiele osób podąża jej śladem, starając się pomóc potrzebującym, między innymi w Afryce i innych biednych krajach. 

Matka Teresa może wydawać się niedościgłym ideałem, ale idea bezinteresownego pomagania może przyświecać działaniom również w warunkach lokalnych. Pomaganie chorej sąsiadce w zakupach, czy uczestnictwo w charytatywnych zbiórkach starej odzieży, też jest realizacją idei pomocy innym, która uczy, jak dzielić się szczęściem, jakie zostało nam dane. Dzięki takim działaniom można sprawić, że w otaczającym nas świecie będzie więcej dobra.

Wiele osób niesłusznie uważa, że ich marzenia i ideały skazane są na zapomnienie, tak jak dla przeciętnego człowieka nieosiągalne wydają się gwiazdy. Nie jest to słuszny sposób myślenia. Mówimy o sięganiu do gwiazd, gdy ktoś chce zdobyć coś, co wydaje się nieosiągalne. Warto uparcie dążyć do wybranego ideału, bo tylko dzięki takim staraniom może okazać się, że to, co wydawało się osiągalne, jest jednak możliwe. Na szczęście w świecie, w jakim żyjemy, jest miejsce dla idealistów, którzy dążą do realizacji marzeń i często udaje się im je spełniać.

Paulina Adamska klasa 3d

Konkurs POEZJA DLA PATRONA, który odbył się w naszym gimnazjum w maju, cieszył się dużą popularnością wśród uczniów klas 1-3. Wkrótce poznamy laureatów konkursu. Wśród 68 utworów poetyckich, które zostały zgłoszone, na uwagę zasługuje wiersz Oliwii Strycharz z kl.1c - po grecku: 

Προστάτης του σχολείου μας είναι Mieczyslaw Albert Krąpiec 
Ξέρει πάντα τι είναι καλό
Είναι ο καλύτερος καθηγητής
Και στο Καθολικό Πανεπιστήμιο του Λούμπλιν διδάσκει επίσης
Χαρεί να σας βοηθήσει και να σας συμβουλέψει
Ως δάσκαλος, είναι φανταστική
Σε αυτόν πάντα η αίθουσα είναι γεμάτη 
Αν και είναι δύσκολο η φιλοσοφία 
Ο καθένας μπορεί να μάθει
Στους παπάδες πατέρας ήταν 
Του άρεσε να γραφεί, να διαβάζει και να διδάσκει 
Ο κάθε φοιτητής ήτανε χαρούμενος 
Όταν αυτός ήτανε κοντά 
Έβαζε πάνω από όλα το καλό 
Του πνεύματος και του νου λέγοντάς 
Ψαχνέ στην ζωή σου καλοσύνη , αλήθεια ,ομορφιά 
Εδώ και εφτά χρονιά δεν είναι μαζί μας 
Μα όλοι ακόμα τον αγαπούν 
Και σκέπτονται ποσό κάλος ήταν 
Και πότε δεν τον ξεχνούν

a po polsku:                                                          

Patronem naszej szkoły jest Mieczysław Albert Krąpiec 
On wiedział, co dobre jest 
On najlepszym nauczycielem 
Na KUL-u wykładał też 
Zawsze pomógł i doradził 
Rektorem też fantastycznym był
U niego aula zawsze pełna 
Filozofia trudna rzecz 
On dał radę nauczyć  
U Bernardynów ojcem był 
Lubił czytać, pisać, opowiadać 
Każdy student był zadowolony 
Gdy profesor był 
Cały KUL był pełen życia 
Gdy On pojawiał się 
Ponad wszystko stawiał 
Dobro duszy i umysłu mówiąc: 
Szukaj w życiu dobra, prawdy, piękna 
Już siedem lat Go nie ma 

Lecz wszyscy pamiętają                                                                                    

I wspominają, jaki wspaniały był.     

czwartek, 28 maja 2015

W dniu 27.05.2015 r. w godzinach od 11:20 do 15:15 uczniowie klasy I a, wraz z panią Ewą Kożuszek, uczestniczyli w warsztatach edukacyjnych w Domu Słów w ramach projektu Miasto Poezji.

Pierwszym punktem było spotkanie z panem, który przybliżył nam życie i twórczość Józefa Czechowicza. Opowiedział nam, gdzie poeta się urodził, jak żył, w jakich okolicznościach zmarł, o jego twórczości i pasjach. Na planie Lublina odbyliśmy wirtualną wycieczkę śladami poety. Dowiedzieliśmy się, gdzie mieszkał (przy ul. Kapucyńskiej), jakimi ulicami chodził (ul. Złotą, ul. Dominikańska), gdzie się uczył (Gimnazjum im. Jana Zamojskiego przy ul. Ogrodowej) i gdzie zginął (u fryzjera na rogu ul. Krakowskie Przedmieście i ul. Kołłątaja). Pan przewodnik ciekawie opowiadał też o dziejach i historii Lublina, o życiu i narodowościach, które go zamieszkiwały i kulturze tamtych czasów.

Następnym etapem były warsztaty komiksu. Na wstępie zobaczyliśmy kilka amatorskich komiksów, które mogą stać się inspiracją dla poczatkujących rysowników. Następne nauczyliśmy się przygotowania techniki szkieletu komiksu, potem przeszliśmy do tworzenia komiksów, które były inspirowane wierszami Józefa Czechowicza. Podzieliliśmy się na grupy i otrzymaliśmy różne utwory poety. Nasze pomysły spodobały się rysownikowi prowadzącemu warsztaty, który w trakcie naszej pracy oglądał, komentował, podziwiał i udzielał cennych rad i wskazówek.

Kolejnym etapem było oglądanie kilku wystaw prac początkujących artystów. W poszczególnych pomieszczeniach II i III piętra Domu Słów znajdowały się instalacje performance przedstawiające twórczość tych artystów. Apokaliptyczny klimat wnętrz wprowadzał nas w odpowiedni nastrój. Ciekawy był na przykład MUTUJĄCY WIERSZ, który wyświetlany na ścianie, nie dał się przeczytać, ponieważ ciągle zmieniał układ słów. Interesująca była RÓWNIEŻ INSTALACJA OPERUJĄCA ŚWIATŁEM I DŹWIĘKIEM, wprowadzająca nas w lekki niepokój i szok. Na oknach budynku widniały ogromne postacie Muminków i żyjących w tej krainie stworzeń, a na dziedzińcu widniał ogromny mural przedstawiający Bukę z „Muminków”.

Wycieczka zorganizowana przez panią Ewę Kożuszek bardzo nam się podobała, była dobrze zorganizowana, przemyślana, inspirująca, ekscytująca i zaskakująca. Każda z przygotowanych atrakcji była inspiracją do czegoś nowego i ukazywała nam różne oblicza poezji. Wyjście było kształcące i rozwijające. Świetnie się bawiliśmy, uzyskaliśmy wiele nowych i ciekawych informacji o Józefie Czechowiczu, komiksach (tworzeniu ich) i twórczości lubelskich artystów.

Wiktoria Czajka, Agnieszka Łokaj, Dominika Supryn klasa Ia


Więcej zdjęć na fanpage,u Koła Dziennikarskiego na Facebooku.


21:01, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 25 maja 2015

Dziś w naszym gimnazjum miało miejsce spotkanie z poetą panem Januszem Nursik Powalskim w ramach Miasta Poezji. Spotkanie zorganizowała p. Ewa Kożuszek, a udział wzięli uczniowie klasy I a wraz z wychowawczynią p. Krystyną Rewińską, p. Ewa Osoba - nauczyciel bibliotekarz oraz członkowie Koła Dziennikarskiego z klas I.

Pan Janusz "uprawia" poezję synkretyzmu doczesnego, z którą zapoznał uczniów, szczegółowo objaśniając tajniki jej tworzenia. Czytał także swoje wiersze z najnowszego, przygotowywanego do druku tomiku.

To interesujące i kształcące spotkanie to było inauguracją tegorocznego Miasta Poezji. 

Dominika Supryn, Wiktoria Czajka klasa Ia


 

23:51, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 11 maja 2015

  Serdecznie zapraszamy, w imieniu całej Społeczności Gimnazjum nr 3 w Lublinie, na montaż słowno – muzyczny pt.: „On natchniony i młody był”, poświęcony kapłanowi, obrońcy ojczyzny oraz bohaterowi prawdy i narodowej solidarności – błogosławionemu księdzu Jerzemu Popiełuszce, z okazji peregrynacji jego relikwii.

  Spotkanie, z inicjatywy p. Alicji Wójtowcz – Ziętek, przygotowane przez uczniów gimnazjum pod kierunkiem p. Ewy Kożuszek, oprawa muzyczna – p. Michał Jankowski, odbędzie się 14 maja 2015 roku, po mszy wieczornej o godzinie 18.00., w kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Lublinie.                                                                            

  Uroczystości towarzyszyć będzie wystawa prac uczniów gimnazjum, przygotowana przez p. Małgorzatę Płaczkowską.

Zdjęcia z uroczystości można zobaczyć na fanpage'u Koła Dziennikarskiego na Facebooku.

Ewa Kożuszek

22:46, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 05 maja 2015

Członkowie Koła Dziennikarskiego wraz z koordynatorką projektu p. Ewą Kożuszek, ogłaszają KONKURS literacki dla wszystkich uczniów klas pierwszych pt. "MOJA PRZYGODA ZE ŚREDNIOWIECZEM".

Celem konkursu jest przybliżenie epoki średniowiecza, rozwijanie wyobraźni, słownictwa i doskonalenie warsztatu pisarskiego.

Aby wziąć udział w konkursie należy napisać autorskie, nigdzie niepublikowane opowiadanie, inspirowane okresem ŚREDNIOWIECZA. 

Opowiadanie winno nawiązywać do realiów epoki, mieć tytuł i zawierać dialogi. Mile widziane opisy: postaci, sytuacji, przedmiotów, miejsca itp. oraz próby stylizacji językowej.

Tekst winien liczyć nie więcej niż 2 strony A4, być napisany czcionką Verdana, rozmiar czcionki 11. Podpisane prace należy składać do p. Ewy Kożuszek, do dnia 12 maja 2015 roku.

Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie listy laureatów nastąpi 13 maja 2015 r., a nagrodzone prace zostaną opublikowane na stronie gazetki oraz na fanpage'u Koła Dziennikarskiego na Facebooku.

Na zwycięzców czekają nagrody!

   Organizatorzy nie biorą odpowiedzialności za naruszenie praw autorskich przez uczestników konkursu. Odpowiedzialność ta spoczywa na uczestnikach konkursu.

 Ewa Kożuszek

21:09, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
piątek, 01 maja 2015

Na naszej "dziennikarskiej" tablicy biel i czerwień. Pamiętamy :)

11:08, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 19 kwietnia 2015

Dziś rocznica powstania w getcie warszawskim (19 kwietnia – 16 maja 1943).

Pamiętamy. Łączy nas pamięć.

Gazetka wykonana w holu szkoły przez Koło Dziennikarskie.

13:26, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 16 kwietnia 2015

15 IV 2015 r. gimnazjaliści i licealiści z woj. lubelskiego wzięli udział w XIV Młodzieżowych Warsztatach Dziennikarskich. Zajęcia zostały zorganizowane przez III Liceum Ogólnokształcące im. Unii Lubelskiej w Lublinie we współpracy z TVP Lublin oraz Radio Lublin i odbyły się w Ośrodku Telewizji przy ul. Raabego 2. Tegoroczne spotkania przebiegały pod hasłem: "Nie ogarniam świata". Inspiracją była książka Ryszarda Kapuścińskiego o tym samym tytule. Zajęcia obejmowały spotkania ze znanymi dziennikarzami i naukę przygotowywania treści medialnych.

Na początku uczniowie spotkali się z p. Anną Dudą - Ziętek - redaktorką i dziennikarką TVP Lublin. Pani redaktor otrzymała prestiżową nagrodę na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia" we Wrześni. Jej film "Wyślę Wam kartkę" opowiadający historię 16 - latki zmagającej się z nowotworem, rywalizował z dokumentami nominowanymi do tegorocznych Oscarów.

Podczas spotkania z młodzieżą pani Anna opowiadała o pracy prezentera telewizyjnego. Uczulała na potrzebę trzymania "nerwów na wodzy", kiedy nie wszystko idzie zgodnie z planem. Mówiła, jak poprzez szybką reakcję radzić sobie w trudnych warunkach. Jej zdaniem, w zaskakujących sytuacjach, liczy się refleks oraz wiedza. Następnie prezentowali się uczniowie, z wcześniej przygotowanymi wystapieniami, a pani redaktor udzialała cennych wskazówek na temat przygotowania felietonu telewizyjnego oraz umiejętnego prezentowania się przed kamerami.

Kolejną osobą, która uchyliła rąbka tajemnicy dziennikarskiej, był pisarz i reportażysta - pan Maciej Wasilewski, laureat konkursu stypendialnego Fundacji Herodot im. Ryszarda Kapuścińskiego. Jest on także autorem książek: "Jutro przypłynie królowa", "Bim bam bom, mogę wszystko",  "Ciało Chrystusa", "Niewidzialna ręka" i współautorem "81:1. Opowieści z Wysp Owczych". Zgromadzeni dowiedzieli się, że pisarz ceni sobie zwięzłość i lapidarność słów, a "twórca powinien unikać waty słownej". Zdania mają być celne i zaskakiwać, jak wystrzał z pistoletu. Mówił też, że wybór tematu reportażu, czy ksiązki, nie może być dla autora obojętny, ponieważ to, co on pisze, jest komunikatem, który wysyła do kogoś w jakimś celu.

Na zakończenie spotkania pan Maciej odpowiadał na pytania, dotyczące głownie pracy zawodowej i życia prywatnego. Pytający wykazali się dużą wiedzą na temat twórczości pisarza.

Warsztaty przebiegały w bardzo sympatycznej atmosferze. Ich celem był rozwój zdolności dziennikarskich młodzieży. Zajęcia dostarczyły mi wiele pozytywnych doświadczeń, przekazanych przez najlepszych specjalistów z branży dziennikarskiej. Były cenne i kształcące, a forma ich realizacji bardzo atrakcyjna.

Barbara Słomka klasa IA

 

15 kwietnia 2015 roku wziąłem udział, wraz z innymi uczniami klas pierwszych pod opieką pani Ewy Kożuszek opiekunki Koła Dziennikarskiego, w XIV Młodzieżowych Warsztatach Dziennikarskich, organizowanych przez III LO im. Unii Lubelskiej, w siedzibie TVP 3 Lublin pod hasłem "Nie ogarniam świata".

   Był to już trzeci dzień warsztatów. O godz. 10.00 rozpoczęła się pierwsza część zajęć pt. "Nigdy się nie poddawaj". Prowadząca - p. Monika Hemperek z Radia Lublin - bardzo interesująco opowiadała, jak tworzyć dobry reportaż oraz zaprezentowała jeden ze swoich reportaży pt. "Prawdziwy bohater".

   Po przerwie, około godziny 11.30, spotkaliśmy się z p. Maciejem Wasielewskim z Warszawy, reportażystą, laureatem konkursu stypendialnego Fundacji „Herodot” im. Ryszarda Kapuścińskiego. Pan Maciej okazał się bardzo inteligentnym i ciekawym człowiekiem. Opowiadał o tym, jak powiniem wyglądać profesjonalny reportaż oraz przedstawił swoich ulubionych tworców i swoje ulubione reportaże. Odpowiadał także na pytania zgromadzonych, licznie przybyłych, młodych ludzi. 

   O godz. 13.00 z żalem opuszczaliśmy studio telewizyjne, nie mogliśmy zostać na kolejnych zajęciach, ponieważ musieliśmy wracać na lekcje. Udział w warsztatach był dla mnie ciekawą przygodą i chętnie wziąłbym udział w takim samym lub podobnym przedsiewzięciu.

 Jakub Iwanejko klasa IB

niedziela, 12 kwietnia 2015

W dniu 26 marca 2015r. w naszym gimnazjum odbył się finał szkolnego konkursu na najlepszego ORATORA wśród uczniów klas pierwszych.

Kilka dni wcześniej odbyły się eliminacje, w których udział wzięli wszyscy uczniowie klas pierwszych. Ich zadaniem było przygotowanie i wygłoszenie przemówienia, zgodne z zasadami sztuki oratorskiej, z wykorzystaniem apostrof i środków retorycznych, na temat zalet wynalazków współczesnej techniki.

Koordynatorem konkursu była polonistka p. Ewa Kożuszek.

W każdej z klas pierwszych uczniowie przygotowali i wygłaszali przemówienia. Tematyka była dość zróżnicowana. Przeważały peany na cześć telefonów komórkowych, tabletów, ultrabooków, internetu oraz innych cudów współczesnej techniki. Były też przemówienia na temat zalet samolotów, telewizji, kolei, kuchenek mikrofalowych, pralek i zmywarek itp.

Do ścisłej czołówki zakwalifikowało się pięcioro finalistów: Beata Cnota i Martyna Hałas z kl. 1c, Jakub Iwanejko z kl. 1b oraz Dominika Supryn i Barbara Słomka z kl. 1a.

Jury w składzie: p. Ewa Osoba – nauczyciel bibliotekarz, Patrycja Znajomska – uczennica kl. 1b, Karolina Flor – uczennica kl. 1c, Wiktoria Czajka – uczennica kl. 1c, po wysłuchaniu pięciu finałowych przemówień wyłoniło zwycięzców konkursu.

I MIEJSCE ex æquo – Martyna Hałas z kl. 1c i Barbara Słomka z kl. 1a

II MIEJSCE – Dominika Supryn z kl. 1a

III MIEJSCE – Beata Cnota z kl. 1c

WYRÓŻNIENIE – Jakub Iwanejko z kl. 1b

Specjalną nagrodę publiczności otrzymała Martyna Hałas z kl. 1c.

Wiktoria Czajka

23:34, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
środa, 25 marca 2015

Już w czwartek finał konkursu na najlepszego ORATORA klas I.

W finale zmierzy się 8 osob, wybranych, drogą eliminacji w swoich klasach.

Jury, złożone z nauczycieli: p. Ewy Kożuszek i p. Ewy Osoby oraz trojga uczniów, przedstawicieli uczniów klas I, wybierze najlepszego oratora.

Finaliści wygłaszać będą przemówienia na temat wynalazków współczesnej techniki.

Powodzenia :)

00:02, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
piątek, 20 marca 2015

Chciałabym podjąć temat wynalazków współczesnej cywilizacji. Czyż nauka i technika coraz bardziej się nie rozwijają? Owocem tego rozwoju jest m.in. tablet. Jest to urządzenie, które ma nam zastąpić komputer. Tablet jest lekki, ma niewielkie rozmiary. Jest to ważne, kiedy np. jedziemy w podróż. Idealnie więc się w niej sprawdza. Szybko się uruchamia, co sprawia, że nie musimy tracić cennego czasu, kiedy potrzebujemy szybko coś sprawdzić w internecie. Największą jego zaletą jest jednak korzystanie z internetu.

Jednak nie jest to jego jedyna funkcja. Tablet jest idealnym urządzeniem do rozrywki. Możemy pobierać na niego gry, które umilą nam wolny czas. Oprócz gier możemy pobierać także różnego rodzaju aplikacje, takie jak: Facebook, Skype, tłumacz, You Tube i wiele innych. Czyż nie zależy nam także na łatwej komunikacji z rodziną lub przyjaciółmi? Na tablecie możemy komunikować się z innymi, chociażby przez Skype'a. Urządzenia te mają wbudowane aparaty, które umożliwiają nam robienie zdjęć i nagrywanie krótkich filmów o dość dobrej jakości. Tablet może nam posłużyć do przechowywania zdjęć i innych plików, a także do słuchania muzyki i odtwarzania filmów. Lubicie czytać książki? Na tablecie również możecie je czytać! Tak jak komputer tablet może nam służyć do tworzenia prezentacji multimedialnych i dokumentów tekstowych.

Ja mam tablet od ponad roku. Mogę to urządzenie polecić wszystkim osobom. Jest ono naprawdę łatwe w obsłudze dla każdego użytkownika i na pewno dużo wygodniej jest korzystać z niego, niż ze zwykłego komputera, bo nie musimy siedzieć przy biurku. Możemy za to korzystać z niego np. leżąc w łóżku.

Zachęcam więc do zainteresowania się tym urządzeniem.

Weronika Studzińska kl. 3D

12:18, gimnazjalista.lublin , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3